אפשר לבנות עליהן - נשים מובילות בענף הנדל"ן בישראל

במשך שנים שוק הנדל"ן בישראל נשלט על ידי המין הגברי. בשנים האחרונות יותר נשים נכנסות לתפקידי ניהול ומובילות חברות שלמות בענף להצלחה.

מי הן הנשים האלו? האם יש יתרון לניהול של נשים בענף? איך הן משלבות בין ניהול קריירה וניהול הבית? ומה יש להן להגיד לנשים הצעירות בתחילת הדרך?

ענף הנדל"ן נחשב עד לפני כמה שנים לתחום גברי ונשלט ע"י מהנדסים, מנהלים ויועצים שכולם גברים, אך בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר נשים שמצליחות להתברג לתפקידי ניהול בענף.

 

"בעשור האחרון רואים יותר נשים שמשתלבות בתפקידי ניהול בכלל ובענף הנדל"ן בפרט. המצב היום הרבה יותר טוב ממה שהיה לפני עשור, אך עדיין יש מקום לשיפור. הניהול הנשי שונה בתכלית משיטות הניהול של הגברים. בניגוד לגברים נשים פועלות פחות על בסיס שיקולי אגו. ניהול נשי מאופיין בחשיבה לטווח ארוך ולא בחשיבה על רווח מיידי בטווח הקצר. בנוסף, נשים מתאפיינות באינטליגנציה רגשית גבוהה ואינסטינקטים טובים". אומרת חגית לניאדו, יועצת שיווק ופיתוח עסקי בנדל"ן.

 

"עשרות נשים ממלאות היום תפקידים בכירים בחברות נדל"ן מובילות. היתרון שלנו כנשים הוא באינטואיציה החזקה, האינטליגנציה הרגשית, ההקפדה חסרת הפשרות על עיצוב מושלם, היכולת לעבוד בעבודת צוות ו"המולטי-טאסקינג" שלדעתי רק נשים ניחנות בו" אומרת אורטל ליבר, סמנכ"ל שיווק בחברת רוטשטיין. 

 

"לנשים יש יכולת לפצל קשב ולעשות בו זמנית מספר דברים, בנוסף, יכולות התקשורת שלנו, השיתוף וההכלה הן גדולות יותר ומועילות לעבודת צוות. אלו תכונות שהן לחלוטין יתרון שלנו כנשים ובנוסף למקצועיות של כל אחת מאתנו, הן הופכות אותנו למנהלות מצוינות" אומרת רויטל קררי, מנהלת תקשורת שיווקית בשיכון ובינוי נדל"ן.

 

כמו כל מוצר או שירות אחר שצריך לשווק, גם בעולם הנדל"ן המוצר, שהוא בתים למכירה תלוי בקמפיין שיווקי והוא זה שיעשה את ההבדל במכירות. אך כשמדובר בקניית בית מדובר לרוב בהשקעה הגדולה ביותר שאדם יעשה בחייו, לכן הרושם שקמפיין שיווקי בתחום הנדל"ן חייב להשאיר אצל הרוכש הפוטנציאלי הוא הרבה יותר גדול.

 

"נדלן זו הקניה עם המעורבות הגדולה ביותר של הצרכנים וזו קניה שלרב מלווה את הרוכשים לתקופה של מספר שנים. זו חלוציות בעיני לתכנן ולמתג שכונות מגורים חדשות, בשטחים לא מיושבים ולראות לאחר מספר שנים שהמציאות עולה על כל דמיון, השכונות הופכות למובילות בעיר, מושכות אוכלוסיות איכותיות ומגבשות קהילה תוססת" מוסיפה קררי.

 

 

נשים יצירתיות ודמיון

 

קמפיין שיווק בתחום הנדל"ן כולל עטיפה רחבה מאוד והמסר הוויזואלי הוא חשוב ביותר. כשמוכרים נדל"ן לא מוכרים רק נכס, אלא מוכרים ללקוח הבטחה, פנטזיה וסטטוס חברתי.

 

המוצר עצמו לרוב עוד לא קיים בשלב השיווק, לכן על מנת למכור ללקוח את "בית החלומות" שלו חייבים להיעזר בכמה שיותר כלים ועזרים שיווקיים כמו – שמות לועזים מפתים וסקסיים, מיתוג יוקרתי, פרוספקטים, הדמיות תלת-מימדיות, סרטון תדמית מושקע, פרסומות, משרדי מכירות מושקעים, דירות לדוגמא שמרוהטות בכל טוב ועוד.

 

אומרים שלנשים חוש אסתטי ועיצובי מפותח יותר (ברוב המקרים..... נכון יש גם גברים עם חושים מאוד מחודדים בתחום), לכן זה לא מפתיע שניתן לראות היום נשים רבות שמנהלות ביד רמה ובכישרון רב את הקמפיינים הגדולים ביותר של חברות הנדל"ן.

 

נשים מסוגלות לדמיין איך בדיוק יראו הדירה, הבניין, השכונה, השכנים וכו' ולהביא את הדמיון שלהן לידי ביטוי בכל אותם עזרים שיווקיים בצורה מדויקת שתמחיש ללקוח איך הולכים להראות חייו בבית החדש. 

 

"נשים הן הרבה פעמים יותר מהירות, תקתקניות ואפקטיביות. הייתי אומרת בהכללה שלנשים יש יכולות הידברות ואינטליגנציה רגשית גבוהה, הן יצירתיות יותר, יש להן יכולת של ירידה לפרטים ותשומת לב לדקויות ולפונקציונליות של כל דבר. אנחנו בונים בתים שאנשים גרים בהם, ולדברים האלה יש משמעות אדירה". אומרת יעל דקל הניג, סמנכ"ל השיווק בחברת אפגד.

 

"כנשים יש לנו חוש אסתטי מפותח ויכולת של ירידה לפרטים, זה יתרון גדול שמאפשר לנו לנצח על הנראות של פרויקטים רבים. הרי בסופו של דבר אנחנו אלו שמעצבות את הבתים ואנחנו אלו שאומרות את המילה האחרונה בכל הקשור לעיצוב (ברוב המקרים). כשאתה מוכר נדל"ן אתה מוכר פנטזיה, ואת הפנטזיה הזו צריך לקשט, לעצב ולשווק בצורה הטובה ביותר" אומרת רויטל זומר, מנהלת תקשורת שיווקית, המלווה באופן אישי יזמים בענף הנדל"ן.

 

 

מה משך אותן לעסוק דווקא בענף הנדל"ן?

 

"תחומי האחריות והתוצר הסופי של המוצר הוא זה שמניע אותי לעסוק בתחום הנדל"ן במשך כל כך הרבה שנים. אני מסתובבת ברחבי הארץ ויכולה להגיד שיש מספר לא קטן של פרויקטים אותם ליוויתי מיומם הראשון, עוד בשלב התכנון וזה גורם לי לאושר רב, שיש לי חלק בבניית הארץ".  מספרת טלי כהן, סמנכ"ל השיווק והמכירות בחברת שפיר מגורים ובניין.

 


"אני שמחה שיש לי חלק בבניית הארץ". טלי כהן, סמנכ"ל השיווק והמכירות בחברת שפיר מגורים ובניין.

 

כהן, עוסקת בענף הנדל"ן כבר 23 שנים. היא התחילה את דרכה בחברות מובילות במשק בתפקידי מכירות ומנהלת אזור, ובעשור האחרון טלי היא סמנכ"ל השיווק והמכירות בחברת שפיר.

 

"בענף הנדל"ן יש אדרנלין כל הזמן". אומרת אורטל ליבר, סמנכ"ל שיווק בחברת רוטשטיין. "מדהים אותי לראות איך פרויקט קם מאפס, מקרקע ריקה והופך לבניינים בהם אנשים גרים וילדים מתרוצצים סביבם".

 

"התכנון והליווי של פרויקט מהשלבים הראשונים ועד היציאה לשיווק, הירידה לפרטים, ההסתכלות על צרכי הלקוח, קמפיין שעולה לאוויר, כל מכירה של דירה מרגשת אותי ממש כמו לידה של תינוק חדש שיוצא לאוויר העולם, זה היום יום שלי ואני אוהבת את זה".

 


"כל מכירה של דירה מרגשת אותי ממש כמו לידה של תינוק חדש שיוצא לאוויר העולם, זה היום יום שלי ואני אוהבת את זה" אורטל ליבר, סמנכ"ל שיווק בחברת רוטשטיין.

 

ליבר התחילה את דרכה בענף הנדל"ן כמנהלת מכירות ארצית ומנהלת מחלקת שירות לקוחות בחברת א.דורי כבר לפני כעשרים שנה, ותפקידה האחרון בחברה היה סמנכ"ל שיווק ומכירות. במהלך התקופה היא סיימה את הלימודים לתואר ראשון B.A  במנהל עסקים עם התמחות בשיווק.

ב – 2017 התחילה לעבוד בחברת רוטשטיין והיום היא סמנכ"ל השיווק בחברה.

 

"גדלתי במשפחה נדל"ניסטית". מספרת יעל דקל הניג, סמנכ"ל השיווק בחברת אפגד. "על זה דיברו בבית וזה מה שחוויתי כבר מגיל צעיר. אין דבר מרגש יותר מלראות בניין מוקם ואנשים שנכנסים לגור בו, בדירות שאנחנו תכננו ובנינו על מנת שיהוו את הבית הכי טוב עבורם".

 

 
"אין דבר מרגש יותר מלראות אנשים שנכנסים לגור בדירות שאנחנו תכננו ובנינו". יעל דקל הניג, סמנכ"ל השיווק בחברת אפגד.

 

"כבר בגיל צעיר אחיי ואני הסתובבנו במסדרונות ובאתרי הבנייה של החברה. באופן טבעי, כל אחד מאתנו התגלגל לנישה שמשכה אותו ולי היה ברור שתחום השיווק והמכירות בחברה יהיה באחריותי. עשיתי תואר ראשון במדעי ההתנהגות ותואר שני במנהל עסקים. בשנת 2006 הצטרפתי לחברה כסמנכ"לית שיווק, לאחר שצברתי קילומטראז' ורקע בתחומי השיווק והניהול".

 

 

 

"החלום שלי הוא ליצור סביבות חיים שיכללו את הדירה, את השירותים הקהילתיים ומרחבי עבודה משותפים כך אנשים יוכלו ליהנות מחיי משפחה ועבודה בסביבת המגורים ולחיות חיי קהילה עשירים". משתפת אותנו רויטל קררי, מנהלת תקשורת שיווקית בחברת שיכון ובינוי נדל"ן.

 


"החלום שלי הוא ליצור סביבות חיים שיכללו בית, שירותים קהילתיים ומרחבי עבודה, כדי שאנשים יוכלו ליהנות מחיי משפחה ועבודה המשולבים בחיי קהילה".  רויטל קררי, מנהלת תקשורת שיווקית בחברת שיכון ובינוי נדל"ן.

 

"סיימתי לימודי תואר ראשון ושני במכללה למנהל. תמיד אהבתי ונמשכתי לתחום השיווק והפרסום. את דרכי התחלתי כדיילת באל על ולאחר סיום התואר הראשון התחלתי לעבוד במגוון תפקידים בחברת "זוקו" שהיא חברה ציבורית. התעסקתי עם דוחות כלכליים, הדרכתי אנשי מכירות וכמובן שנגעתי גם בשיווק.

 

משם עברתי לשיכון עובדים, באגף השיווק של החברה ולימים פיתחתי את התפקיד של מנהלת פרסום שלא היה קיים קודם לכן בחברה. אני משתכללת עם התפקיד כל הזמן. כיום אני עובדת גם עם קהילות בשכונות החלומות של שיכון ובינוי ונהנית מכך מאוד. אני נמצאת בשיכון ובינוי כבר 19 שנים והאנרגיות לעשייה ממשיכות לבעור בי כאילו זו שנתי הראשונה". 

 

"ענף הנדל"ן בישראל הוא תחום עסקי מאתגר וסקסי, עם הרבה מאוד אמוציות ואגו. חסר הרבה כוח נשי בענף כדי שיהיה איזון בין המינים, יצירתיות וירידה לפרטים. הכייף הכי גדול זה ליצור יש מאין ואין ספק שזה אפשרי כל פעם מחדש בענף הזה".  אומרת רויטל זומר, בעלת תואר במנהל עסקים עם התמחות בשיווק ופרסום.


"הכייף הכי גדול זה ליצור יש מאין ואין ספק שזה אפשרי כל פעם מחדש בענף הזה". רויטל זומר, מנהלת תקשורת שיווקית, המלווה באופן אישי יזמים בענף הנדל"ן.

 

 

 

זומר התחילה את דרכה במשרד הביטחון, לאחר מכן התברגה לתפקידים בכירים בעולמות התקשורת בחברות הגדולות במשק כמו בזק, בזק בינלאומי, ואורנג' ולגמרי במקרה התגלגלה לענף הנדל"ן. אך בחיים לדבריה של זומר אין מקריות והיא נשארה במשך 5 שנים בתפקיד מנהלת התקשורת השיווקית בחברת אפריקה ישראל. משם פתחה בדרך עצמאית וכיום היא מלווה ומייעצת לבכירים בענף הנדל"ן.

 

"מדובר בענף מרתק ומלא סיפוק. לקחת קרקע בתולית שכולה חול ולהפוך אותה לבית למשפחות צעירות, למקום בו אנשים ממשים את החלומות שלהם ומשדרגים את איכות החיים שלהם זה מדהים. זו עבודה קשה בוודאי עם הבירוקרטיה הישראלית אבל מדהים לראות את היצירה שאתה עובד עליה כל כך מתרוממת למשהו מוחשי". אומרת חגית לניאדו, יועצת שיווק ופיתוח עסקי בנדל"ן.

 


"להפוך קרקע בתולית למקום שמגשים חלומות של אנשים ומשדרג להם את איכות החיים זה מדהים". חגית לניאדו, יועצת שיווק ופיתוח עסקי בנדל"ן.

 

לניאדו בוגרת MBA באוניברסיטת ת"א. לתחום הנדל"ן הגיעה במקרה לאחר שנים רבות בענף הקמעונאות בארץ ובחו"ל. את טבילת האש בענף הנדל"ן היא עשתה בחברת אפריקה ישראל. "אני חייבת תודה גדולה לאיל חכם ולאורן הוד על ההזדמנות שפתחו בפניי ועל הבעת האמון הגדולה, ללא כל ניסיון קודם בתחום".

 

לאחר מכן כיהנה לניאדו כסמנכ"לית שיווק בחברת מצלאוי ואצל חן ואיתי גינדי. לאחר הרבה שנים בהן רכשה ניסיון החליטה לצאת לדרך עצמאית וכיום היא יועצת שיווק ופיתוח עסקי לחברות נדל"ן שונות.

 

 

כשמדובר על נשות קריירה תמיד עולה השאלה, איך משלבים קריירה כל כך מצליחה ומשפחה?

בקול אחד עונות כולן : "זה לא פשוט – אבל אפשרי בהחלט".

 

"לניהול של קריירה ומשפחה במקביל יש מחיר. העבודה מחייבת לשעות רבות ומאמץ אבל אם מוכנים לשלם את המחיר אז אפשר לעשות את זה" אומרת טלי כהן, אם לשניים.

 

"לשלב אימהות וקריירה זה לא קל אבל מתגמל ברמה של סיפוק עצמי". אומרת רויטל קררי, אם לשלושה.

"טיפ לאימהות הצעירות שמתלבטות: תהיי יעילה וממוקדת לעשות כמה דברים במקביל, אבל תדאגי גם לעטוף את עצמך במעגל תמיכה – בן זוג, הורים, מטפלות, בייביסיטריות על מנת שתוכלי  לשלב בין חיי המשפחה והעבודה בלי רגשות אשם".

 

"ילדים זה רק תירוץ, הכל אפשרי אם רק רוצים. צריך מאוד לאהוב את מה שעושים ולהיות ממוקדי מטרה על מנת להצליח ואז השמיים הם הגבול" אומרת רויטל זומר, אם לשניים.

 

"גידול ילדים לצד קריירה מצליחה זה אתגר לא פשוט שדורש הרבה מאמצים נפשיים. צריך למצוא את האיזון הנכון בין הקריירה למשפחה, ושהקריירה לא תבוא על חשבון המשפחה, הילדים והזוגיות. לכן, לנשים הצעירות אני רוצה לומר אל תוותרו לעצמכן ועל עצמכן. זה קשה אבל אפשרי ובסופו של יום את הולכת לישון עם סיפוק אדיר" חגית לניאדו, אם לשניים.

 

"הכי חשוב זה לא לוותר על עצמך ולא להפסיק לפתח את עצמך. הילדים רואים את זה ולומדים ממך לעשות את אותו הדבר. זה לא רק בשביל לקדם את הקריירה שלי אלא לעזור להם לבנות את העתיד שלהם". יעל דקל הניג, אם לשלושה.

 

"השילוב בין קריירה לאימהות הוא אפשרי בהחלט. אצלי היתרון הוא בכך שיש לי בן זוג מפרגן ומשפחה תומכת ולצד זה ניחנתי בשאפתנות. אם נשארים ממוקדי מטרה זה אפשרי לנהל גם את הבית וגם קריירה מצליחה.

חשוב למצוא זמן איכות עם הילדים. אצלי זה קורה בערבים, בסופי שבוע ובחופשים אבל אני תמיד מקפידה להיות זמינה וקשובה להם בשעות היום, גם אם אני בישיבה, אני אשלח הודעה שאין באפשרותי לענות ואחזור אליהם בסיום הפגישה. אני שם בשבילם תמיד וחשוב לי שהילדים שלי יסתכלו בגאווה על אמא שלהם וילמדו שניתן לשלב בין הורות להצלחה בקריירה". אורטל ליבר, אם לשלושה.